Vai al contenuto

Un po' di poesia


Messaggi raccomandati

To Ramona

Ramona, come closer,

Shut softly your watery eyes.

The pangs of your sadness

Shall pass as your senses will rise.

The flowers of the city

Though breathlike, get deathlike at times.

And there's no use in tryin'

T' deal with the dyin',

Though I cannot explain that in lines.

Your cracked country lips,

I still wish to kiss,

As to be under the strength of your skin.

Your magnetic movements

Still capture the minutes I'm in.

But it grieves my heart, love,

To see you tryin' to be a part of

A world that just don't exist.

It's all just a dream, babe,

A vacuum, a scheme, babe,

That sucks you into feelin' like this.

I can see that your head

Has been twisted and fed

By worthless foam from the mouth.

I can tell you are torn

Between stayin' and returnin'

On back to the South.

You've been fooled into thinking

That the finishin' end is at hand.

Yet there's no one to beat you,

No one t' defeat you,

'Cept the thoughts of yourself feeling bad.

I've heard you say many times

That you're better 'n no one

And no one is better 'n you.

If you really believe that,

You know you got

Nothing to win and nothing to lose.

From fixtures and forces and friends,

Your sorrow does stem,

That hype you and type you,

Making you feel

That you must be exactly like them.

I'd forever talk to you,

But soon my words,

They would turn into a meaningless ring.

For deep in my heart

I know there is no help I can bring.

Everything passes,

Everything changes,

Just do what you think you should do.

And someday maybe,

Who knows, baby,

I'll come and be cryin' to you.

Bob Dylan

Link al commento
Condividi su altri siti

  • Risposte 730
  • Creato
  • Ultima Risposta

Canto per te che mi vieni a sentire;

Suono per te che non mi vuoi capire;

Rido per te che non sai sognare;

Suono per te che non mi vuoi capire;

Nei tuoi occhi c'è una luce che riscalda la mia mente,

con il suono delle dita si combatte una battaglia,

che ci porta sulle strade della gente che sa amare,

che ci porta sulle strade della gente che sa amare.

Il mio mitra è il contrabbasso che ti spara sulla faccia,

che ti spara sulla faccia ciò che penso della vita,

con il suono delle dita si combatte una battaglia,

che ci porta sulle strade della gente che sa amare

(Area)

Feedback positivi "Mercatino IM" per Danielito, Enrik1, Ervago, Icchisi, IoNonSonoQui, Jacopus, Mac-Dragon, NeSsUnO, NuT, OverTheWorse, Steindy e SuperPoldo (in ordine alfabetico)

Link al commento
Condividi su altri siti

La Donna d'Inverno

Perché d´inverno è meglio

la donna è tutta più segreta e sola

tutta più morbida e pelosa

e bianca, alfagana, algebrica e penosa

dolce e squisita, è tutta un´altra cosa

vuole andare in gita non sa - non sa - non sa

Mentre la neve attenua ogni rumore

e in strada gli autocarri non hanno più motore

e questo è il tempo di lasciarsi sprofundare

nel medioevo delle sua frasi amare,

dice che non vuol peccare

però, si sa lo fa.

Sto trafficando beato me

sotto un fruscio di taffetà

e mi domando in fondo se

mentre lei splende sul sofà

d´inverno, d´inverno

non sai anche più intelligente.

Si, si d´inverno è meglio

dopo è più facile dormire e andare

oltre i pensieri com un libro

di Lucrezio aperto tra le dita

così è la vita, tra una vestaglia e un mare

chi vuole andare in gita

non sa, non sa, non sa

Paolo Conte

Link al commento
Condividi su altri siti

Ivan Graziani

E sei così bella che più bella non c’è

e sei così dolce che più dolce non c’è.

E sei così quieta quando parli di noi

che m’incanto a guardarti, da non credere sei.

Mi tieni stretta la mano, a guidarmi sei tu,

mi ripeti con gli occhi "Cosa cerchi di più?"

La mia vita è tua anche quando non ci sei

ed in mille occasioni sprofondarmi vorrei.

E sei così scema che più scema non c’è

ed odiarti, lo vedi, è più forte di me.

E sei così scema che più scema non c’è, oh.

Ma l’incanto continua, da non credere sei.

E sei così scema che più scema non c’è,

ma sei così bella che per te morirò…

Feedback positivi "Mercatino IM" per Danielito, Enrik1, Ervago, Icchisi, IoNonSonoQui, Jacopus, Mac-Dragon, NeSsUnO, NuT, OverTheWorse, Steindy e SuperPoldo (in ordine alfabetico)

Link al commento
Condividi su altri siti

E' un po' lunga (e non sempre di facile lettura) ma la trovo di una bellezza struggente.

Kaddish, Part I

(For Naomi Ginsberg, 1894-1956)

Strange now to think of you, gone without corsets & eyes, while I walk on

the sunny pavement of Greenwich Village.

downtown Manhattan, clear winter noon, and I've been up all night, talking,

talking, reading the Kaddish aloud, listening to Ray Charles blues

shout blind on the phonograph

the rhythm the rhythm--and your memory in my head three years after--

And read Adonais' last triumphant stanzas aloud--wept, realizing

how we suffer--

And how Death is that remedy all singers dream of, sing, remember,

prophesy as in the Hebrew Anthem, or the Buddhist Book of An-

swers--and my own imagination of a withered leaf--at dawn--

Dreaming back thru life, Your time--and mine accelerating toward Apoca-

lypse,

the final moment--the flower burning in the Day--and what comes after,

looking back on the mind itself that saw an American city

a flash away, and the great dream of Me or China, or you and a phantom

Russia, or a crumpled bed that never existed--

like a poem in the dark--escaped back to Oblivion--

No more to say, and nothing to weep for but the Beings in the Dream,

trapped in its disappearance,

sighing, screaming with it, buying and selling pieces of phantom, worship-

ping each other,

worshipping the God included in it all--longing or inevitability?--while it

lasts, a Vision--anything more?

It leaps about me, as I go out and walk the street, look back over my shoulder,

Seventh Avenue, the battlements of window office buildings shoul-

dering each other high, under a cloud, tall as the sky an instant--and

the sky above--an old blue place.

or down the Avenue to the south, to--as I walk toward the Lower East Side

--where you walked 50 years ago, little girl--from Russia, eating the

first poisonous tomatoes of America frightened on the dock

then struggling in the crowds of Orchard Street toward what?--toward

Newark--

toward candy store, first home-made sodas of the century, hand-churned ice

cream in backroom on musty brownfloor boards--

Toward education marriage nervous breakdown, operation, teaching school,

and learning to be mad, in a dream--what is this life?

Toward the Key in the window--and the great Key lays its head of light

on top of Manhattan, and over the floor, and lays down on the

sidewalk--in a single vast beam, moving, as I walk down First toward

the Yiddish Theater--and the place of poverty

you knew, and I know, but without caring now--Strange to have moved

thru Paterson, and the West, and Europe and here again,

with the cries of Spaniards now in the doorstops doors and dark boys on

the street, firs escapes old as you

--Tho you're not old now, that's left here with me--

Myself, anyhow, maybe as old as the universe--and I guess that dies with

us--enough to cancel all that comes--What came is gone forever

every time--

That's good! That leaves it open for no regret--no fear radiators, lacklove,

torture even toothache in the end--

Though while it comes it is a lion that eats the soul--and the lamb, the soul,

in us, alas, offering itself in sacrifice to change's fierce hunger--hair

and teeth--and the roar of bonepain, skull bare, break rib, rot-skin,

braintricked Implacability.

Ai! ai! we do worse! We are in a fix! And you're out, Death let you out,

Death had the Mercy, you're done with your century, done with

God, done with the path thru it--Done with yourself at last--Pure

--Back to the Babe dark before your Father, before us all--before the

world--

There, rest. No more suffering for you. I know where you've gone, it's good.

No more flowers in the summer fields of New York, no joy now, no more

fear of Louis,

and no more of his sweetness and glasses, his high school decades, debts,

loves, frightened telephone calls, conception beds, relatives, hands--

No more of sister Elanor,--she gone before you--we kept it secret you

killed her--or she killed herself to bear with you--an arthritic heart

--But Death's killed you both--No matter--

Nor your memory of your mother, 1915 tears in silent movies weeks and

weeks--forgetting, agrieve watching Marie Dressler address human-

ity, Chaplin dance in youth,

or Boris Godunov, Chaliapin's at the Met, halling his voice of a weeping Czar

--by standing room with Elanor & Max--watching also the Capital

ists take seats in Orchestra, white furs, diamonds,

with the YPSL's hitch-hiking thru Pennsylvania, in black baggy gym skirts

pants, photograph of 4 girls holding each other round the waste, and

laughing eye, too coy, virginal solitude of 1920

all girls grown old, or dead now, and that long hair in the grave--lucky to

have husbands later--

You made it--I came too--Eugene my brother before (still grieving now and

will gream on to his last stiff hand, as he goes thru his cancer--or kill

--later perhaps--soon he will think--)

And it's the last moment I remember, which I see them all, thru myself, now

--tho not you

I didn't foresee what you felt--what more hideous gape of bad mouth came

first--to you--and were you prepared?

To go where? In that Dark--that--in that God? a radiance? A Lord in the

Void? Like an eye in the black cloud in a dream? Adonoi at last, with

you?

Beyond my remembrance! Incapable to guess! Not merely the yellow skull

in the grave, or a box of worm dust, and a stained ribbon--Deaths-

head with Halo? can you believe it?

Is it only the sun that shines once for the mind, only the flash of existence,

than none ever was?

Nothing beyond what we have--what you had--that so pitiful--yet Tri-

umph,

to have been here, and changed, like a tree, broken, or flower--fed to the

ground--but made, with its petals, colored, thinking Great Universe,

shaken, cut in the head, leaf stript, hid in an egg crate hospital, cloth

wrapped, sore--freaked in the moon brain, Naughtless.

No flower like that flower, which knew itself in the garden, and fought the

knife--lost

Cut down by an idiot Snowman's icy--even in the Spring--strange ghost

thought some--Death--Sharp icicle in his hand--crowned with old

roses--a dog for his eyes--cock of a sweatshop--heart of electric

irons.

All the accumulations of life, that wear us out--clocks, bodies, consciousness,

shoes, breasts--begotten sons--your Communism--'Paranoia' into

hospitals.

You once kicked Elanor in the leg, she died of heart failure later. You of

stroke. Asleep? within a year, the two of you, sisters in death. Is

Elanor happy?

Max grieves alive in an office on Lower Broadway, lone large mustache over

midnight Accountings, not sure. His life passes--as he sees--and

what does he doubt now? Still dream of making money, or that might

have made money, hired nurse, had children, found even your Im-

mortality, Naomi?

I'll see him soon. Now I've got to cut through to talk to you as I didn't

when you had a mouth.

Forever. And we're bound for that, Forever like Emily Dickinson's horses

--headed to the End.

They know the way--These Steeds--run faster than we think--it's our own

life they cross--and take with them.

Magnificent, mourned no more, marred of heart, mind behind, mar-

ried dreamed, mortal changed--Ass and face done with murder.

In the world, given, flower maddened, made no Utopia, shut under

pine, almed in Earth, blamed in Lone, Jehovah, accept.

Nameless, One Faced, Forever beyond me, beginningless, endless,

Father in death. Tho I am not there for this Prophecy, I am unmarried, I'm

hymnless, I'm Heavenless, headless in blisshood I would still adore

Thee, Heaven, after Death, only One blessed in Nothingness, not

light or darkness, Dayless Eternity--

Take this, this Psalm, from me, burst from my hand in a day, some

of my Time, now given to Nothing--to praise Thee--But Death

This is the end, the redemption from Wilderness, way for the Won-

derer, House sought for All, black handkerchief washed clean by weeping

--page beyond Psalm--Last change of mine and Naomi--to God's perfect

Darkness--Death, stay thy phantoms!

Allen Ginsberg)

Link al commento
Condividi su altri siti

scusatemi , mi sono imbattuto in questa vergogna e la voglio postare

IL BAMBINO PORCOSPINO

Oh! Che schifo quel bambino!

E’ Pierino Porcospino!

Egli ha unghie smisurate

Che non furono mai tagliate.

I capelli sulla testa

Gli han formato una foresta

Densa, sporca, puzzolente.

Dice a lui tutta la gente:

“Oh! Che schifo quel bambino!

E’ Pierino Porcospino!â€

:P

Link al commento
Condividi su altri siti

E' un po' lunga (e non sempre di facile lettura) ma la trovo di una bellezza struggente.

Kaddish, Part I

(For Naomi Ginsberg, 1894-1956)

Allen Ginsberg

Splendida...davvero!

An Asphodel

O dear sweet rosy

unattainable desire

...how sad, no way

to change the mad

cultivated asphodel, the

visible reality...

and skin's appalling

petals--how inspired

to be so Iying in the living

room drunk naked

and dreaming, in the absence

of electricity...

over and over eating the low root

of the asphodel,

gray fate...

rolling in generation

on the flowery couch

as on a bank in Arden--

my only rose tonite's the treat

of my own nudity.

Allen Ginsberg

Feedback positivi "Mercatino IM" per Danielito, Enrik1, Ervago, Icchisi, IoNonSonoQui, Jacopus, Mac-Dragon, NeSsUnO, NuT, OverTheWorse, Steindy e SuperPoldo (in ordine alfabetico)

Link al commento
Condividi su altri siti

Vacci piano con le offese :P

:)

Proseguiamo.

ALMIRENA

Recitativo

Armida, dispietata!

colla forza d'abisso

rapimmi al caro Ciel di miei contenti,

e qui con duolo eterno

viva mi tienne in tormento d'inferno.

Signor! Ah! per pietà, lascia mi piangere.

Aria

Lascia ch'io pianga,

Mia cruda sorte

E che sospiri

La libertà!

Il duolo infranga

Queste ritorte,

De' miei martiri

Sol per pietà.

Dal Rinaldo di Haendel.

Feedback positivi "Mercatino IM" per Danielito, Enrik1, Ervago, Icchisi, IoNonSonoQui, Jacopus, Mac-Dragon, NeSsUnO, NuT, OverTheWorse, Steindy e SuperPoldo (in ordine alfabetico)

Link al commento
Condividi su altri siti

:P scherzavo :sbav:

potrei aprire un topic con sta robaccia :) le schifezze che trovate in rete :rolleyes:

Fallo.

:ghghgh:

Feedback positivi "Mercatino IM" per Danielito, Enrik1, Ervago, Icchisi, IoNonSonoQui, Jacopus, Mac-Dragon, NeSsUnO, NuT, OverTheWorse, Steindy e SuperPoldo (in ordine alfabetico)

Link al commento
Condividi su altri siti

Ospite scelsi

amaruka, piacere d'amore (poesia classica indiana)

levata la pelurie tesa oppressi i seni nell'abbraccio folle,

le cosce sontuose umide di gocce infinite soffici d'amore:

"Non, no... adorato... non... troppo... me... di più..."

in sillabe imploranti sussurrando,

forse si è addormentata, forse è morta, forse nella mia anima

si è intrisa si è forse dissolta?

p.s.

ma ma manada mati mam alam

"no, no... adorato... non... troppo... me... di più..."

quante mmmmmmm :)

e con questo spero di non essermi guadagnata la mia seconda infrazione per linguaggio inappropriato :P

Link al commento
Condividi su altri siti

amaruka, piacere d'amore (poesia classica indiana)

levata la pelurie tesa oppressi i seni nell'abbraccio folle,

le cosce sontuose umide di gocce infinite soffici d'amore:

"Non, no... adorato... non... troppo... me... di più..."

in sillabe imploranti sussurrando,

forse si è addormentata, forse è morta, forse nella mia anima

si è intrisa si è forse dissolta?

p.s.

ma ma manada mati mam alam

"no, no... adorato... non... troppo... me... di più..."

quante mmmmmmm :)

e con questo spero di non essermi guadagnata la mia seconda infrazione per linguaggio inappropriato :P

levata la pelurie tesa ? ecco il porcospino :rolleyes:

Link al commento
Condividi su altri siti

Ospite scelsi
levata la pelurie tesa ? ecco il porcospino :P

:)

beh diversi canoni estetici. hai presente le fotografie di sofia loren con le braccia alzate per mostrare la pelurie sotto le ascelle? :rolleyes:

Link al commento
Condividi su altri siti

vabbè che viviamo nell'era del "pollo spennato" di ispirazione hard-core ma io l'ho sempre trovata "suggestiva" :rolleyes:

:P

Oh! Ecco qualcuno un po' meno fuorviato dalle mode.

:)

Feedback positivi "Mercatino IM" per Danielito, Enrik1, Ervago, Icchisi, IoNonSonoQui, Jacopus, Mac-Dragon, NeSsUnO, NuT, OverTheWorse, Steindy e SuperPoldo (in ordine alfabetico)

Link al commento
Condividi su altri siti

El bon nocchier sempre parla de venti,

D'armi il soldato, el villan degli aratri,

L'astrologo di stelle e d'elementi,

L'architetto di mole e de teatri,

De spirti il mago, el musico d'accenti,

D'oro l'avar, d'eresia gli idolatri,

Di ben il bon, di fede l'alme fide.

Ed io d'amor perché l'amor m'ancide.

Angelo Poliziano

Feedback positivi "Mercatino IM" per Danielito, Enrik1, Ervago, Icchisi, IoNonSonoQui, Jacopus, Mac-Dragon, NeSsUnO, NuT, OverTheWorse, Steindy e SuperPoldo (in ordine alfabetico)

Link al commento
Condividi su altri siti

El bon nocchier sempre parla de venti,

D'armi il soldato, el villan degli aratri,

L'astrologo di stelle e d'elementi,

L'architetto di mole e de teatri,

De spirti il mago, el musico d'accenti,

D'oro l'avar, d'eresia gli idolatri,

Di ben il bon, di fede l'alme fide.

Ed io d'amor perché l'amor m'ancide.

Angelo Poliziano

:P

Link al commento
Condividi su altri siti

«Cosa malinconica la fusione di due corpi estranei, o quasi.

Piacere sommario, misto d'inquietudine e di sospetti.

L'antico pudore rinasce e rende incerti e goffi anche i più rotti alle galanterie,

se la grande ondata dell'amore non arriva a rendere puri e sani tutti gli atti

e i più segreti e vivi, della carne infiammata.»

Ardengo Soffici

Feedback positivi "Mercatino IM" per Danielito, Enrik1, Ervago, Icchisi, IoNonSonoQui, Jacopus, Mac-Dragon, NeSsUnO, NuT, OverTheWorse, Steindy e SuperPoldo (in ordine alfabetico)

Link al commento
Condividi su altri siti

Ospite scelsi

mi son accorto adesso che ieri è morto harold pinter!

Poem, 1981

The lights glow.

What will happen next?

Night has fallen.

The rain stops.

What will happen next?

Night will deepen.

He does not know

What I will say to him.

When he has gone

I'll have a word in his ear

And say what I was about to say

At the meeting about to happen

Which has now taken place.

But he said nothing

At the meeting about to take place.

It is only now that he turns and smiles

And whispers:

'I do not know

What will happen next.'

LUST

There is a dark sound

Which grows on the hill

You turn from the light

Which lights the black wall.

Black shadows are running

Across the pink hill

They grin as they sweat

They beat the black bell.

You suck the wet light

Flooding the cell

And smell the lust of the lusty

Flicking its tail.

For the lust of the lusty

Throws a dark sound on the wall

And the lust of the lusty

- its sweet black will -

Is caressing you still.

Cancer Cells

"Cancer cells are those which have forgotten how to die".

(Nurse, Royal Marsden Hospital)

They have forgotten how to die

And so extend their killing life.

I and my tumour dearly fight.

Let's hope a double death is out.

I need to see my tumour dead

A tumour which forgets to die

But plans to murder me instead.

But I remember how to die

Though all my witnesses are dead.

But I remember what they said

Of tumours which would render them

As blind and dumb as they had been

Before the birth of that disease

Which brought the tumour into play.

The black cells will dry up and die

Or sing with joy and have their way.

They breed so quietly night and day,

You never know, they never say.

Link al commento
Condividi su altri siti

Guillaume de Machaut

Loyauté, que point ne delay,

Vuet sans delay

Que face un lay;

Et pour ce l'ay

Commencié seur ce qu'il me lie

En amours, dont si me navray

Que mon vivre ay,

Tant com vivray,

Mis, sans oster, en sa baillie.

Mais vos cuers point ne s'amollie,

Dame jolie,

Eins contralie

A chiere lie

Le mien, dont ja mais je n'avray

Joieuse vie;

Cars mors n'envie,

Dont je devie,

S'an vo gentil corps cuer n'avray.

Si ne sçay de quelle part traire,

Puis que contraire,

Pour moy detraire,

M'estes, n'attraire

Ne puis de vo plaisant attrait

Riens qui ne soit pour moy deffaire,

Qui, sans meffaire,

Vueil toudis faire

Vo service, en dit et en fait.

Las! einsi de voloir parfait

Vos cuers, qui fait

M'a, me deffait

Sans nul forfait.

Mais pour ce n'en verrés retraire

Le mien que trait

Avés d'un trait

Qui le detrait,

Si qu'à la mort m'en convient traire.

Dame, et quant dou bien me souvient

Qui de vous vient,

Et il avient

Qu'il me convient

Laissier l'aler et le venir

Vers vous, mes corps, que tous maus tient,

Ne se soustient,

N'il n'apartient

Que biens li peüst avenir,

Qu'Amours le fait tel devenir

En son venir,

Par souvenir,

Que revenir

Ne puet à li, car il devient

Com mors; n'il ne puet meintenir

Ne detenir

N'apartenir

A fausseté, qu'à li n'atient,

Eins vous sert en loyal entente,

Ma dame gente,

Qu'Amours l'en tente

En longue attente

De veoir vo viaire gent,

A qui mes las cuers se demente,

Sans ce qu'il mente,

Qui le tourmente

Souvent de l'amoureus tourment.

Et quant je vous serf loiaument

Et liement,

Tres finement,

Sans finement,

Ne voloir n'ay que m'en repente,

Certeinnement,

Petitement

Aligement

Me donnez, quant mors m'est presente.

Bien fust, se j'eüsse mespris,

Dame de pris,

Que j'aim et pris,

Vers vous qui pris

M'avez d'amer sans mespresure.

Mais onques vo vueil ne repris,

Ains ay apris,

Com bien pris,

De vous une noble apresure,

Qui telle est que ma peinne dure

Aveuc m'ardure,

Qui moult me dure,

De cuer endure,

Pour vo biauté qui m'a sourpris.

Or m'estes sure

Par amessure,

Ne n'avés cure

De moy qui à vous me rens pris.

Eymmi! tres douce creature,

Noble en faiture,

Plaisant et pure,

N'est pas droiture

Que vous m'ociés pour amer,

Quant je vous aim d'amour seüre

Et de laidure

Vous asseüre.

Or ne me daingniez reclamer;

Dont il m'estuet chetif clamer

De cuer amer,

Quant enflamer

Me voy d'amer,

N'Amours ma dolour point ne cure.

Mais nuls homs ne m'en doit blamer

Ne diffamer,

Puis qu'afamer

Me vuet d'amoureuse pasture.

Einsi loyal Amour m'ateint

Et si me teint

De divers teint

Ne point n'esteint

Ce qui me fait palir et teindre.

Et mas las dolens cuers se pleint

A moult haut plaint

Et se complaint.

Mais il se puet assez compleindre;

Car sa dure dolour remeindre

Ne puet n'estaindre,

Qu'Amours, sans feindre,

Fait en li meindre

Il desespoir qui le sourveint,

Et, pour li plus forment contreindre,

Le fait destreindre,

Sans joie atteindre,

D'un dangier, dame, qu'en vous maint.

Pour ce, dame, je me destour

De vostre atour,

Fait à droit tour,

Ne mon retour

Ne ferai, se soit retournés

Vos gentis cuers en autre tour,

Qui en destour

Fait meint estour

Au mien, dont mal sui atournés.

Helas! je sui à ce tour nés,

A mort tournés,

Que ja clamés

Amis n'amés

Ne seray de vous que j'aour.

Et se savés

Que vous m'ames

Et que donnés

Sui à vous de loyal amour.

Pour ce à vous plus que je ne seuil

Me plaing et dueil,

Quant je recueil

De vostre accueil

Semblant qui ma dolour empire.

Mais ja pour ce ne quier ne vueil

Muer mon vueil,

Comment que dueil

Aie, qui va de mal en pire;

Car puis que c'est au desconfire,

N'à vous souffire

Le grief martire,

Qui me martire,

Ne vuet, tres belle, sans orgueil,

Par escondire

Vous pri, pleins d'ire,

Que tost occire

Me vueillent vostre dous vair oueil.

J'ay droit; car, se procheinne mort

A moy s'amort,

Si que moy mort

Par son dur mort

Face, sans cuer et sans espoir,

En desconfort,

Sans reconfort,

Vos cuers moult fort

En sera liés, si com j'espoir,

Et vous pouez moult bien savoir

De ce le voir,

Que miex avoir

Que nul avoir

Vueil la mort qu'en mal que je port,

Sens miex voloir,

Par vo voloir,

Adès doloir

Moy, sans joie avoir ne deport.

N'il n'est nuls, belle bonne et sage,

En qui hommage

Sui en servage

A heritage,

Qu'estre n'amast miex mors que vis

Que languir en si dure rage

Qui n'assouage;

Car elle esrage

De moy scens, pouoir et avis.

Pour ce, frans cuers amanevis

Et assevis

De plaisant vis,

A mon devis,

Vous pri qu'aiés loyal corage;

Car je devis,

Quant je m'avis,

Comme homs ravis,

La mort, quant vous m'estes sauvage.

Et à loy de loyal amy

Pleure et gemi

Et di: "aimy,"

Quant anemi

Truis vo dur cuer à ma priere;

Et quant tuit li bien endormi

Se sont pour mi,

Mes cuers par mi

Part presques, douce dame chiere.

Belle, et comment que bien affiere

Qu'à moy soit fiere

Vo douce chiere,

Qui tant m'est chiere,

N'est drois, quant elle ha sans demi

M'amour entiere,

Sans parsonniere,

Qu'à mort me fiere,

Car ja de paour en fremi.

Ainsois vo douçour esmerée,

Dame honnouré,

Tant desirée,

D'onneur parée,

Qui mon corps teint et mon cuer art,

Deüst ma joie avoir doublée.

Or ay pensée

Desesperée,

Qui me fait languir maint et tart;

Car quant en depriant regart

Vo dous regart,

Se Diex me gart,

Je n'ay regart

De joie qu'ay tant comparée;

Car nulle part

A moy n'en part,

Eins me repart

D'ardeur à nulle comparée.

Dont il me convient dire: "helas,"

Sans nuls solas;

Mais ne sui las

D'estre en vos las,

Qu'Amours de plus en plus m'i lasse,

Sans garder raison ne compas.

Dont mon respas

N'espoire pas,

Ne temprement ne me respasse;

Car joie m'oublie et trespasse,

Done je trespasse,

Et moy depasse

Doleur qui passe

Toute autre: s'en ay, comme las,

Pensée lasse

Qui si me lasse

Qu'à moy appasse

La mort d'amer plus que le pas.

Car Amours fait de moy bersaut,

Et si m'assaut

De maint assaut

Et fait meint saut;

Dont je doubt que sa cruauté

Ne m'ocie; car en tressaut

Mes cuers tressaut,

Tramble et deffaut,

Pour ce qu'il ha toute durté.

Mais Amours ha en moy planté

Si grant plenté

De loiauté

Que fausseté

Ne feray; car, se Diex me saut,

Se despité

M'a sans pité,

Tost respité

M'ara; mais qu'elle me consaut.

Qu'en joie puet mon mal changier

Et aligier

Moy de legier,

Sans damagier

Vostre honneur, dame de vaillance,

Sans plus, s'elle me laist cuidier

Ou souhaidier,

Pour moy haidier,

Qu'aie encor de vous aligence.

Et la mort dont sui en balance

Par vo sanlance

Qui fiert et lance

Mon cuer sans lance

Et tient en son tres dous dangier,

Sans deffiance,

Se j'ay fiance

En esperance,

Feray de moy toute eslongier.

Et se vos gens corps lons, adroit,

Parfait à droit

En tout endroit,

Vuet orendroit

Que pour li muire sans attendre,

Certes, mes cuers miex ne vaudroit;

Et il ha droit,

Puis qu'il faudroit

Dou toutoù Amours le fait tendre,

Qu'en je vuet bien partir et fendre,

Sans li deffendre,

Puis qu'à li tendre

N'estes, n'entendre

Ne daingniés à ce qu'il faudroit

Pour li joie et garison rendre.

S'en vuet bien prendre

Mort, sans mesprendre,

Car vie riens ne li vaudroit.

Hé! dame, plus belle qu'Eleinne,

De moy souvereinne,

Mes cuers se peinne

Et met en peinne,

Par quoi li vostres soit certeins

Que j'aim sans pensée villainne

D'amour certainne,

Si que lonteinne

Me soit l'ardeur dont sui estains.

Mais quant à vous me sui complains,

Souspirs et plains

Dont je sui plains

Sont petit plains

De vous, dame, de grace pleinne.

Et quant dou mal qui m'est remains

A jointes mains

Pri qu'aie meins,

Adont Amours pis me demainne.

Car quant en vous de pité point

Ne truis, n'à point

Amours me point

D'un si dur point

Que de joie tout me despointe

Et d'un fier desdaing le cop oint,

Qui mat m'empoint,

En angle point,

Dont la mort à mon cuer s'apointe.

Mais s'Amours qui mon mal apointe

Vous eüst pointe

De telle pointe,

Tost fust desjointe

De moy l'ardeur qui s'i ajoint;

Mais vos cuers d'un refus m'acointe

Pour dure acointe,

Ma dame cointe,

Qu'Amours pour ma mort li enjoint.

Nompourquant de près et de loing

A vous me doing

Et abandoing,

Ne je n'ay soing

Fors de vous servir à toute heure,

Et vous me failliés au besoing;

Dont je tesmoing,

Et en tesmoing

Tray la vraie amour que je honneure,

Que morir m'estuet sans demeure,

S'ainsi demeure

Qu'à moy court seure

Et me deveure

Vostre refus que tant ressoing

Que mais ne pri qu'on me sequeure;

S'en plaing et pleure,

Quant je assaveure

Que pour vous à la mort me pong.

N'en riens nulle ne me delit,

Ne nul delit

Ne m'abelit,

Ne ne m'eslit

Mes cuers qui en riens ne dessert

Que vous l'ociés sans respit

Pour le despit,

Qu'il me guerpit

Pour vous qu'adès loyaument sert.

Mais vos corps qui est et appert,

Tout en appert,

Cointe et apert,

Ne me depert

Pour mal qu'aie grant ne petit,

Comment qu'il ne m'ait pas couvert,

Eins m'a ouvert

A descouvert

Que de ma mort a appetit.

Et puis qu'il ne vous plaist que je oie

Solas et joie

Qui me resjoie,

Ne que je joie

De nul bien, ains y estes joieuse

Quant pour vous si fort me desvoie

Que je m'avoie

De mort en voie,

Bien me plaist, dame savoureuse;

Car se vous estes plus crueuse

Et meins piteuse,

Dame orguilleuse,

Po amoureuse,

Vers moy, si vueil je, où que je soie,

Souffrir ma doleur dolereuse

Et perilleuse,

Qui convoiteuse

Est que pour vous morir me voie.

Si qu'Amours m'a trop deceü,

Que j'ay creü,

Quant repeü

Ne pourveü

N'a de pité m'ardeur agüe,

Eins ha ma joie descreü,

Bien l'ai sceü,

Et acreü

Le mal qui nuit et jour m'argüe.

Mais s'elle m'ocist et partue,

Point ne m'en mue,

Eins continue

Et m'esvertue

D'amer pour faire mon deü,

N'en moy, se vie m'est tolue,

N'iert ja venue

Desconvenne

Ne mon cuer pour faus congneü.

Einsi de l'amourement espine

Mon cuer espine,

Par la doctrine

Qui me doctrine

D'Amours qui par son grant engin

Met en moy de mort la racine

Et l'enracine

Sans medecine,

Celeement, en larrecin.

Et vos cuers, pour qui je m'affin,

Com dur affin,

Desir a fin

De mettre à fin

Le mien las, qui d'amer ne fine.

Mais, quant pour vous vois à declin,

Vers vous m'enclin,

Le chief enclin,

Car ma vie et mon lay define.

Feedback positivi "Mercatino IM" per Danielito, Enrik1, Ervago, Icchisi, IoNonSonoQui, Jacopus, Mac-Dragon, NeSsUnO, NuT, OverTheWorse, Steindy e SuperPoldo (in ordine alfabetico)

Link al commento
Condividi su altri siti

Non gridate più

Cessate d'uccidere i morti,

Non gridate più, non gridate

Se li volete ancora udire,

Se sperate di non perire.

Hanno l'impercettibile sussurro,

Non fanno più rumore

Del crescere dell'erba,

Lieta dove non passa l'uomo.

Giuseppe Ungaretti (1888 - 1970)

La terra è un solo paese,siamo onde dello stesso mare,foglie dello stesso albero,fiori dello stesso giardino.Seneca (4 a.c. 65 d.c.)

Link al commento
Condividi su altri siti

Non gridate più

Cessate d'uccidere i morti,

Non gridate più, non gridate

Se li volete ancora udire,

Se sperate di non perire.

Hanno l'impercettibile sussurro,

Non fanno più rumore

Del crescere dell'erba,

Lieta dove non passa l'uomo.

Giuseppe Ungaretti (1888 - 1970)

Una delle mie favorite. In assoluto. :dance:

Feedback positivi "Mercatino IM" per Danielito, Enrik1, Ervago, Icchisi, IoNonSonoQui, Jacopus, Mac-Dragon, NeSsUnO, NuT, OverTheWorse, Steindy e SuperPoldo (in ordine alfabetico)

Link al commento
Condividi su altri siti

bella nel suo crudo realismo

CHI STA IN ALTO DICE: PACE E GUERRA

Sono di essenza diversa.

La loro pace e la loro guerra

son come vento e tempesta.

La guerra cresce dalla loro pace

come il figlio dalla madre.

Ha in faccia

i suoi lineamenti orridi.

La loro guerra uccide

quel che alla loro pace

è sopravvissuto.

Bertold Brecht

La terra è un solo paese,siamo onde dello stesso mare,foglie dello stesso albero,fiori dello stesso giardino.Seneca (4 a.c. 65 d.c.)

Link al commento
Condividi su altri siti

Archiviato

Questa discussione è archiviata e chiusa a future risposte.


×
×
  • Crea Nuovo...